In 2002 mochten we het museum lichtschip, met toestemming van het Nationaal sscheepvaartmuseum, gebruiken voor onze radioamateur activiteiten. 

  Westhinder 3 Eerste ligplaats   Westhinder 3 Uitzicht   Westhinder 3 Bridge 3 Kopie  
 

De lichtschepen Westhinder I, Westhinder II en Westhinder III zijn 3 gelijke schepen. Ze werden gebouwd op de Beliard Crighton scheepswerf in Oostende.

De lengte bedraagt 42,5 meter, de breedte 7,8 meter met een diepgang van 3 meter.

De schepen hebben een waterverplaatsing van 401 m³ meter, en halen met een dieselmoter van 200 Pk, een 4 bladsschroef van 1,5 meter doormeter een snelheid van 8 knopen (15 km/h). 

 

Westhinder 3 Antennes plaatsen

Eerste job

Verkennen en bekijken waar we antennes kunnen plaatsen.

We verstoren zo min mogelijk het uitzicht zodat richtantennes en andere speciale konstukties uit den boze zijn!

 

Westhinder 3 ON7SF ON4CF ON7FQ

ON7SF (André) monteert de vertikale HF antenne. Het is geen optimale opstelling. Het metaal van de lichtmast zal een behoorlijke beperking van ontvangst opleveren, Wanneer alles gemonteerd is kunnen we gaan luisteren en kijken of onze HF zender tevreden is met de antenne.

 
  Westhinder 3 Balun van de FD4   Testopstelling van een draaddipool

Ook deze draadantenne, een dipool, is vaak niet echt zichtbaar en verandert niet veel aan het uitzicht van het schip.

Deze antennes werken over het algemeen goed maar worden meestal opgesteld in het vrije veld. De vraag is wat al het metaal in de omgeving doet met onze signalen en de signalen die we moeten ontvangen. Ontvangst is nog steeds de balangrijkste parameter voor een radioopstelling van radioamateurs.

If you can't hear them, you can't work them, is nog steeds juist ... Met de stations die je niet hoort kan je geen verbindingen maken ...
  Westhinder 3 Lighttower with HF antennaTestopstelling van een vertikal 3 band

Boven de lichttoren zie je de HF-antenne die we gemonteerd hebben als test.
Het is een drieband antenne voor de 10, 15 en 20 meterband.We missen dan wel de 40 en 80 meterband en die zijn net interessant tijdens de donkere uurtjes ... 

Ook valt de antenne op en ontsiert de bovenbouw van de lichttoren, dus na de testen word ze verwijdert!
 
             
             
     

 Links naar andere websites

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

   
© ON4AWT